Musea

Middelheimmuseum: Sporen van WO I in de collectie van het Middelheimmuseum.

Ernst Barlach, Georg Kolbe, Alexander Archipenko, Jean Arp, Emile-Antoine Bourdelle, Jacques Lipchitz, Ossip Zadkine, Charles Despiau, Raymond Duchamp-Villon, Paul Landowski, Rudolf Belling, Aristide Maillol, François Pompon, Arturo Martini, Ewald Mataré, Hermann Hubacher, Frans Claessens, Käthe Kollwitz, Georges Braque, Philippe Wolfers, Emil Filla, Arthur Dupon, Josué Dupon. Voor deze kunstenaars uit de Middelheimcollectie en aan beide kanten van het front, hakt de Eerste Wereldoorlog als een botte bijl door hun levens (en prille) carrières.

FoMu | FotoMuseum: Shooting Range. Fotografie in de vuurlinie?

De ‘Groote Oorlog’ was het eerste grootschalig conflict dat met foto’s en films is vastgelegd. De jonge media bleken ongekende krachten te bezitten: als alziend oog, als herinnering, maar ook als wapen. Beelden leggen niet enkel een conflict vast, ze spelen er zelfs een cruciale rol in. Shooting Range belicht op welke manier dat gebeurde in een conflict dat de hele wereld vier jaar in de ban hield. Het FoMu toont hoe stilstaand beeld werd gebruikt in kranten, magazines, postkaarten of voor militaire doelen. Ook propaganda- en antioorlogsfilms verrijken het beeld van dit wereldconflict.

Van Mieghem Museum: Eugeen Van Mieghem - De Groote Oorlog

Het werk van de Antwerpse havenartiest Eugeen Van Mieghem werd de laatste jaren internationaal herontdekt. Zijn werk wordt vaak vergeleken met dat van artiesten als Käthe Kollwitz, Henri de Toulouse-Lautrec and Théophile Steinlen. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog observeert en portretteert Van Mieghem de vertrekkende vluchtelingen en andere sprekende scènes uit het dagelijkse leven in een stad op voet van oorlog. Zijn werken bieden een uniek perspectief op de harde ervaringen van de Antwerpse bevolking tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Red Star Line Museum : Ver van de Oorlog? Belgische emigranten in Amerika tijdens de Eerste Wereldoorlog

In het begin van de twintigste eeuw, de jaren net voor de Eerste Wereldoorlog, bereikte de Belgische emigratie naar Amerika haar hoogtepunt. Toen het Duitse leger België in 1914 bezette, viel het trans-Atlantische passagiersverkeer uit Antwerpen stil. Belgische Amerikanen raakten afgesneden van hun moederland, en dikwijls ook van familie. Hoe was de oorlog voor hen? Hoe was de solidariteit met hun land van herkomst? Hoe beleefden zij de oorlog, ver van de oorlog?

Het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen (M HKA): Panamarenko Universum

“De tentoonstelling “Panamarenko Universum” brengt een fascinerend overzicht samen van de belangrijkste tuigen en objecten van de Antwerpse kunstenaar. Naast deze topwerken is er ook aandacht voor zijn handelen in de breedste zin, met zijn happeningtijd – van de bezetting van het Conscienceplein tot zijn gedurfde poging om met een zeppelin naar Sonsbeek in Nederland te vliegen - , zijn natuurwetenschappelijke inzichten en zijn artistieke statements. Voor het eerst wordt ook dieper ingezoomd op de inspiratiebronnen van de kunstenaar.